Gemeenteraadsverkiezingen 2024:
Wat stellen de lokale politieke partijen voor om de leefbaarheid van de Velle te verbeteren? Wat nemen zij op in hun partijprogramma?
Inleiding:
De bekommernissen van de inwoners van de Velle kwamen naar voor in de resultaten van een enquête die door een ruime meerderheid van de inwoners werd ingevuld.
Een aantal pijnpunten zoals geluidshinder, verkeersveiligheid en het beperkte aanbod van goederen en diensten kwamen duidelijk naar voor.
Dorpsbelangen Velle wil alle politieke partijen die zullen deelnemen aan de volgende gemeenteraadsverkiezingen vragen welke voorstellen zij willen opnemen in hun partijprogramma. Voorstellen die de leefbaarheid van Velle een kwaliteitsinjectie kunnen geven. De resultaten van de enquête kunnen hiervoor als leidraad gebruikt worden.
Wij verwachten een schriftelijk antwoord en zijn bereid om meer toelichting te geven aan elke partij dier hierom vraagt.
Op deze pagina vind je:
- Dorpsbelang Velle, wie zijn we?
- Een overzicht van de evolutie van de Velle gedurende de laatste 5 jaar
- De resultaten van de recente enquête
- Bekommernissen en verwachtingen: concrete vragen aan politieke partijen
- Bijkomende wensen van dorpsbelang Velle
Dorpsbelang Velle, wie zijn we?
Dorpsbelang Velle ontstond in 2019 vanuit de overtuiging dat een relatief kleine bevolkingsgroep die tot Temse behoort een onmiskenbare eigenheid vormt binnen de gemeente maar zich nauwelijks politiek vertegenwoordigd voelt in de lokale beleidsorganen.
De stichters waren Patrick Michiels, André De Maeyer, Monsa Batista, Hugo Van Lemmens en Dirk Weymans.
Corona en gezondheidsperikelen deden de prille werking bemoeilijken en in juli 2021 werd een nieuwe start genomen.
De huidige kern bestaat uit Monsa Batista, Dirk Weymans, Hugo Van Lemmens, Herman Stassijns, Jos Verhulst, Maarten Tindemans en Marc Van Uytvanck.
Naast de kern die in principe maandelijks bijeenkomt wordt alle informatie gedeeld met een 45-tal “sleutelfiguren” die we beschouwen als sterk betrokken Vellenaars die nagenoeg alle verenigingen van Velle vertegenwoordigen. Deze lijst groeit nog stelselmatig verder aan.
Dorpsbelang Velle is aangesloten bij de VZW Vlaamse Vereniging Dorpsbelangen.
De eerste actie die we voerden was een verkeersactie op 24 september 2021 “Veilig Velle”
in samenwerking met verenigingen van Velle en de Basisschool St jozef. Ook TV Oost was aanwezig. Intussen hebben wij al een verschillende malen samen gezeten met de Politiecommissaris en de Wijkagente waarbij verkeersproblemen die de burgers hebben aangekaart werden besproken en waarbij naar oplossingen werd gezocht.
Evolutie: Van landelijk gehucht naar dorp
Velle is van oorsprong een parochie die sinds de fusie van de gemeenten in 1976 voor een deel tot Sint Niklaas behoort maar de centrumstraten behoren tot Temse. Door de aanleg van de E17 in 1970 werd de parochie qua ligging min of meer geïsoleerd van Temse.
Velle ontwikkelt zich de laatste jaren versneld. Naast een aantal nieuwe woningen zijn het vooral de appartementen die Velle op korte termijn hebben omgevormd tot landelijk gebied
met residentiële woonkern. En deze evolutie is zeker nog niet ten einde afgaand op de projecten die nog opgestart of nog afgewerkt moeten worden. Door de vele nieuwbouw- appartementen verandert ook de bevolking: oudere mensen die kleiner willen wonen en anderzijds meer huurders die de Velle als een tijdelijk woonplaats zien.
Hoeveel inwoners telt Velle ?
Een recente telling vanuit de dienst bevolking op basis van een aantal straten in Temse geeft volgende resultaat :
31/12/2016: 1.362
31/12/2017: 1.330
31/12/2018: 1.316
31/12/2019: 1.319
31/12/2020: 1.372
31/12/2021: 1.400
31/12/2022: 1.462
17/7/2023: 1.446
Bemerk hierbij dat noch de Veldstraat noch Doornstraat opgenomen is in de lijst omdat deze straten doorlopen tot Temse centrum. Anderzijds behoren ook Laagstraat en Schoenstraat niet volledig tot Velle maar hier gaat het voornamelijk om bedrijfsgebouwen met een beperkte particuliere bewoning.
Als we de parochiegrenzen toepassen op Veldstraat en Doornstraat benadert de bevolking op Velle ongeveer 1600.
Als we dan rekening houden met de Vellese bevolking die door de fusie van 1976 tot Sint Niklaas behoort dan mogen we daar 291 inwoners bijtellen. (cijfer van april 2020).
De vooruitzichten op bijkomende bewoning door bouwprojecten die nog in de steigers staan gecombineerd met voorgaande telling en bemerkingen rond opgenomen straten telt Velle evolueert de bevolking richting 2000 inwoners.
Het juiste aantal inwoners doet er eigenlijk niet toe ; wat belangrijk is dat Velle als eigenheid erkend wordt door zijn ligging, zijn specifieke dorpsgemeenschap met zijn eigen bekommernissen.
Betrokkenheid van de inwoners via een enquête
Tijdens het najaar van 2022 werd door Dorpsbelang Velle een enquête georganiseerd onder de bevolking waarbij ca 800 bevragingsformulieren werden gebust en waarop 218 antwoorden werden ontvangen of 27 % respons wat kan beschouwd worden als zeer representatief.
De bevraging en de antwoorden in procenten van de 218 reacties vind je hieronder met het meest representatieve antwoord in kleur. Het integrale enquêteresultaat vind je op deze pagina.
|
|
Zeker niet |
|
|
|
|
Zeker wel |
vraag |
|
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Vind je als bewoner van Velle dat er aandacht is voor specifieke groepen: ouderen, minder mobiele mensen, jeugd, kinderen, jongeren, nieuwe bewoners,… |
7% |
10% |
24% |
40% |
9,50% |
8% |
2 |
Vind je als bewoner van Velle dat er kwalitatieve openbare ruimte is (, speelplein, rustplekken, sportaccommodatie, verfraaiing van het straatbeeld…) |
7% |
17% |
29% |
24,50% |
15% |
7% |
3 |
Vind je als bewoner van Velle dat er geluidshinder is van de E17. |
14% |
9% |
4% |
17% |
17% |
39% |
4 |
Vind je als bewoner van Velle dat er voldoende verkeersveiligheid is op Velle. |
32% |
20% |
16% |
18% |
10% |
4% |
5 |
Vind je als bewoner van Velle dat er voldoende openbaar vervoer is of gelijkaardig aanbod. |
16% |
17% |
27% |
17% |
15% |
7% |
6 |
Vind je als bewoner van Velle dat er voldoende aanbod is van basisgoederen en diensten op Velle. |
19% |
28% |
25% |
16% |
5% |
5% |
Het enquêteresultaat werd op 9 februari 2023 besproken met een delegatie van het Gemeentebestuur. Een verslag van die bespreking en antwoord op onze vragen ontvingen wij op 24 maart 2023. Onze reactie op dit antwoord werd aan het Gemeentebestuur overgemaakt op 30 april 2023.
De enquêteresultaten werden nadien gebust bij alle Vellenaars en in extenso via mail bezorgd aan een 45-tal “sleutelfiguren” die wij beschouwen als vertegenwoordigers van het verenigingsleven op Velle.
Op 20 juni 2023 organiseerden wij een open vergadering waarop onder meer de sleutelfiguren werden uitgenodigd en waarop een aantal bekommernissen aan bod kwamen.
Bekommernissen en verwachtingen: concrete vragen aan politieke partijen
Nu alle politieke partijen hun verkiezingsprogramma’s opmaken is het voor ons de geschikte periode om onze verwachtingen voor de volgende beleidstermijn (en verder) kenbaar te maken aan de lokale politieke partijen te vragen wat hun inzichten zijn en hoe zij dit vertalen naar hun partijprogramma.
Aangezien de enquête heel wat inzicht heeft gegeven over wat de bevolking van Velle belangrijk vindt, willen we de indeling van de enquêtevragen behouden.
Aandacht voor specifieke groepen
Ouderen en minder mobiele mensen : Velle heeft geen enkele zorginrichting en de ouderen en zorgbehoeftigen zijn volledig afhankelijk van thuiszorgdiensten. Geen tussenvorm tussen thuis blijven of WZC in Temse Steendorp of Tielrode. Overleg nodig met WOONST of het mogelijk is een kleinschalig woonproject voor ouderen te realiseren onder vorm van serviceflats of assistentiewoningen met aanwezigheid van zorgpersoneel tevens uitvalsbasis voor de thuiszorg.
Rustbanken op het openbaar domein uitbreiden.
jongeren: speelpleintje achter de kerk optimaal inrichten en onderhouden. Is momenteel de enige speelruimte buiten de schoolmuren.
Openbare ruimte
Velle is de laatste jaren, bij gebrek aan een masterplan, in de kern herschapen tot een residentiële site waar appartementen overheersen terwijl de gemeente aangeeft dat Velle “in principe” een buitengebied is waar verdichting niet wenselijk is. De realisaties van de laatste jaren zorgen ook voor een parkeerprobleem langs de hoofdweg. De nieuwe parkeerverordening (zone D) gaat daar nu nog weinig aan veranderen.
Velle heeft nood aan een visie op lange termijn wat aanwending van de openbare ruimte betreft. Wat niet gelijk is aan een bouwstop maar wel aan een oordeelkundig ruimtegebruik gegeven zijn specifieke ligging en landschapskenmerk.
We noteren met genoegen dat ook Velle is opgenomen in de visienota rond het patrimonium “vrije tijd” waarbij vrijetijdsantennes worden voorzien in de deelgemeenten en Velle. Wij lezen : “Het Lokaal Bestuur engageert zich om een participatietraject op te zetten om de noden en wensen te kennen vooraleer de antenne verder te ontwikkelen waarbij de school, de kerkfabriek en de plaatselijke verenigingen belangrijke partners zijn”. Dorpsbelang Velle wil hier een voorname rol in spelen. Wij hopen dat aan het project gewerkt wordt stapsgewijs met duidelijke doelstellingen binnen een tijdskader. Intussen wordt voor heel Temse gewerkt aan het” beleidsplan ruimte 2050”. Vertrekkende van een strategische visie op lange termijn worden uitvoeringsgerichte beleidskaders operationeel met concrete acties en met een eerste richtjaar 2030. Dorpsbelang heeft in die context een suggestienota ingediend bij het gemeentebestuur met betrekking tot deze ruimtelijke visie en hierin een zone aangeduid voor sport, spel, gemeenschapsbeleving en sociale omgang.
Een van de belangrijkse te verwezenlijken projecten binnen die zone betreft een gemeeenschapsruimte die mensen samenbrengt en verenigingen de mogelijkheid biedt om tal van evenementen te organiseren ; een echt buurthuis dat permanent ter beschikking staat van de bevolking. De beschikbare ruimte ter hoogte van de kinderopvang en KLJ, eigendom van de gemeente, biedt zeker mogelijkheden. Ook de uitbreiding van sportinfrastructuur en speelruimte verdient verdere aandacht binnen de visienota “vrije tijd”.
Geluidshinder
Toen Velle gezegend werd met het E3 (E17) tracé in 1970 kon niemand vermoeden dat die snelweg zou uitgroeien tot een van de drukste autosnelwegen van Europa.
De E17 heeft er niet alleen voor gezorgd dat Velle nog meer afgezonderd lijkt van de hoofdgemeente maar dat de omwonenden in onleefbare geluidsoverlast werden gestort; zeker nadat het dwars geribde beton extra Db begon te produceren.
Er wordt al jarenlang actie gevoerd voor het bekomen van geluidsschermen maar de vele gesprekken en demarches op lokaal en hoger niveau hebben tot op heden tot niets geleid ; ondanks de overtuigende wetenschappelijke waarde van het dossier en dank zij de niet aflatende inspanningen van het actiecomité onder leiding van André De Maeyer.
De problematiek wordt alleen maar erger met de dag.
Uit de enquête blijkt nu ook dat niet alleen de nabije bewoners last hebben van de snelweggeluiden maar dat ca 70% van de Vellenaars aangeeft er hinder van te ondervinden.
Wij willen de actie versterken en vragen het Gemeentebestuur om zich mee te engageren om opnieuw de hogere overheid tot actie te dwingen. Dorpsbelang Velle wil mee actie voeren om het probleem, dat voor vele dorpelingen ook een gezondheidsprobleem is, tot een aanvaardbare oplossing te brengen.
Verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid blijft een vaste bekommernis van vele Vellenaars en dit werd ook tijdens de open vergadering van vorig jaar nog eens extra benadrukt.
Er wordt vooral gereageerd op het blijvend probleem van het zware vervoer dat de verbodsborden 3,5 T doorlopend negeert. Ondertussen is er trajectapparatuur geïnstalleerd op de hoofdweg die zowel de snelheid meet als de doortocht van de 3.5 ton voertuigen. Op de hoofdweg en enkele zijstraten werd een snelheidsbeperking van 30 km per uur doorgevoerd.
Een gevolg van deze ingreep is dat er nu massaal meer verkeer richting N70 rijdt via de Beeldstraat wat daar tot overlast en onveiligheid leidt.
Ook het parkeerprobleem op de Haasdonksesteenweg moet nog een oplossing krijgen.
In samenspraak met de school en de Politie werden de verkeersstromen gemeten
om na te gaan of er verkeersingrepen nodig waren bij begin en einde van de schooltijd. De conclusie is dat mits kleine aanpassingen in de attitude van de ouders de schoolomgeving en begintijd een grote ingreep niet noodzakelijk is.
Voet- en fietspaden moeten permanent onderhouden worden. Een vast en uniek meldpunt bij mankementen is noodzakelijk. Het fiets-onveilige Eigenlo blijft een aandachtspunt. Er zijn nog meerdere meldingen over onveilige situaties in de enquête naar boven gekomen.
Wij zullen vanuit Dorpsbelang de regelmatige contacten met de Politie verderzetten om problemen aan te kaarten en oplossingen na te streven.
Openbaar vervoer
De uitrol van basisbereikbaarheid heeft ertoe geleid dat er geen regulier openbaar vervoer meer is met halte aan de kerk.
Onbegrijpelijk dat De lijn de korte uitstap met spitsuurlijn 931 tot Velle van amper 2 km heen en terug weigert te behouden. De klassieke belbus is eveneens verdwenen samen met enkele landelijke opstapplaatsen en zo is Velle een vervoersarm gebied geworden overgeleverd aan maatvervoer met flextaxi’s waarbij digitale skills noodzakelijk zijn en de bestemming meestal een andere reguliere halte is. Wie op Velle niet over een wagen beschikt en besturingsbekwaam is heeft een probleem.
Wij zien heil in een uitbreiding zowel in aantal als in tijd van het gemeentelijk vervoer via de seniorenmobiel en de handicar. Sedert de invoering van de nieuwe vervoersplannen zien we opvallend veel gemeentelijke voertuigen over Velle rijden.
Aanbod basisgoederen- en diensten
Het Gemeentebestuur stelt: “Het Lokaal Bestuur heeft weinig vat op de vestiging van winkels, kleinhandelszaken, diensten en vrije beroepen op Velle. In de mate van het mogelijke zullen wij ondernemers aanmoedigen en ondersteunen die hier een zaak willen starten.”
In elk geval is er een cocktail van een groeiende bevolking, vervoersarmoede, gebrek aan gemeenschapsvoorzieningen, beperkt aanbod van goederen- en diensten, ideaal om mensen te weerhouden om te participeren aan het maatschappelijk leven.
Wij denken dan vooral aan de ouderen en de minder mobiele mensen voor wie sociale contacten onontbeerlijk zijn.
Wat kan er meer gebeuren?
Bijkomende wensen van dorpsbelang Velle
- De meeste mensen kennen de Wijkagent niet, die zou een belangrijke rol kunnen vervullen op vlak van bewaking verkeersveiligheid, verkeersreglementering en veiligheid in het algemeen. Dit gebeurt tot op heden veel te weinig. De wijkagent moet een lokaal aanspreekpunt worden en aanwezig zijn in het straatbeeld.
- Ca 300 Vellenaars behoren tot Sint Niklaas hoewel zij voornamelijk binnen de kern van Velle wonen. Is het zinvol om een overleg te organiseren tussen beide Besturen rond Velle en zijn bekommernissen.
- Dorpsbelang Velle wil bepaalde acties ondernemen om bijvoorbeeld gevels en/of voortuinen van de hoofdstraat een kleurrijk aanzien te geven door vb meer bloemen in het straatbeeld te brengen. Voor welke initiatieven en voor welke bedragen kan eventueel beroep gedaan worden op een “burgerbudget”